9 rad, jak správně vybrat půjčku

21.11.2018 06:05

Jak vybrat půjčku?

Potřebujete půjčit a bojíte se, abyste nenaletěli? Máme pro vás tipy, které vám ušetří nejen peníze, ale i čas. Je dobré vědět předem, co máte zjišťovat o společnosti, od které si chcete vzít půjčku. Zaměřte se nejen na úrok a RPSN, ale také například na to, jak se k vám bude chovat před půjčkou.

 

1. Jaké je místo, kde si chcete půjčit?

Ať už je to web, nebo pobočka, mějte oči otevřené a dívejte se. Jsou všechny informace přehledné? Jsou informace psány srozumitelně? Jsou snadno dohledatelné?

„Příliš sofistikované a odborné výrazy zbytečně matou klienta a je z nich patrné, že společnosti příliš nezáleží na tom, aby zákazník pochopil, jak to funguje,“ říká Anna Bláhová, šéfka péče o zákazníky Zonky.cz.

 

2. Dívejte se na RPSN

Položte si následující otázky: Má společnost RPSN viditelné a komunikuje jej dostatečně? Vysvětluje vám dostatečně například také to, co to je za pojem, co všechno obsahuje a proč je důležité se o něj zajímat? Důvěryhodná je taková společnost, která jej neskrývá a naopak upozorňuje, „netlačí“ pouze svůj úrok, protože úrok není vše. Má zájem, aby svým zákazníkům odkryla všechny náklady, které jsou s půjčkou spojené.

 

3. Komu společnost půjčuje? Dívá se do registrů?

Jak společnost ověřuje zákazníky? Je dobré se dívat, do kterých registrů společnost nahlíží – podvodné společnosti nemají tak důkladné kontroly. Dají pak půjčku každému a lidé se zadlužují. Zodpovědná společnost má přístup do většího množství registrů – je zjevné, že se zajímá o to, zda na půjčku člověk má.

 

4. Půjčuje všem?

Zeptejte se, zda společnost půjčí také lidem s problémy se splácením nebo v exekuci. Když společnost půjčí i člověku v exekuci, pokud má klient závaznější problémy se splácením, má zesplatněné půjčky nebo pokud mu společnost půjčí v krátké době po insolvenci, je to jasný signál toho, že společnost také vydělává na lidech, kteří nezvládají splácet. A to tak, že půjčku zesplatní a půjde do vymáhání.

 

5. Jak je náročné půjčku vyřídit?

Jak dlouho to trvá, kolik času zabere vyřízení, kolik formulářů je potřeba vyplnit, je potřeba něco někam odnést? „Společnosti, kterým na zákaznících záleží, se snaží maximálně nezatěžovat zákazníky zbytečnou administrativou a také jim vždy ochotně nabídnou radu – například nerobotickou telefonní linkou, na které nemusí dlouho čekat a mluví se skutečným člověkem,“ dodává Bláhová ze Zonky.

Musíte čekat dlouhé fronty na pobočce? Trvá dlouho, než se doklikáte na lince živého operátora? A jak se k vám pak společnost zachová? Je pro ni samozřejmé, že čekáte, nebo se vám omluví? To, jak se k vám chová, ukazuje, jak jí na vás záleží.

 

6. Jak vypadá smlouva, rozumíte jí?

Pamatujte, že smlouva se vždy podepisuje až ve chvíli, kdy máte odsouhlasenou finální nabídku, nikdy dřív. Smlouva má být přehledná, bez malého písma nebo složitých výrazů. Pokud smlouvě nerozumíte, jak se k vám společnost chová? Máte možnost kontaktovat někoho, kdo vám s ní poradí? Máte někoho třeba na telefonu, kdo vám poradí, vždy ví, o čem mluví, a v případě, že zrovna neví, zavolá vám zpátky, že už informaci zná?

 

7. Chce po vás společnost něco před tím, než podepíšete smlouvu?

Chce po vás společnost např. zálohu před podepsáním smlouvy? Má obecně nějaké podmínky před samotným vyřízením půjčky? „Narazili jsme například na klienta, který se u jiné společnosti dozvěděl, že pro něj má nabídku předschváleného úvěru, pokud obratem složí jednorázový poplatek za vyřízení ve výši několika desetitisíců korun,“ říká Tomáš Hubatka ze společnosti Zonky.

 

8. Co se stane, když mám problém?

Jak se k vám chová společnost v průběhu půjčky? Jaké jsou poplatky za předčasné splacení? A co když vám zbudou peníze a chcete poslat mimořádnou splátku? Umožní vám společnost zdarma snížit svou zátěž tím, že splátku pošlete, čímž se sníží vaše jistina, z které se vypočítává úrok, a celkem tak zaplatíte míň?

 

9. Co o ní říkají lidé?

Projděte si web a sociální sítě a podívejte se na její hodnocení. Je veřejné? Jsou v něm také příspěvky od zákazníků? „Není důležité, zda zákazníci pějí jen chválu, to by vlastně bylo i divné, protože lidé si spíš na sociálních sítích obecně stěžují. Důležité je, zda na příspěvky firma odpovídá a jak,“ dodává Hubatka. Důkaz, že firma zanedbává komunikaci se zákazníkem, najdete například tak, že má společnost na sociálních sítích nezodpovězené posty nebo poslední komunikaci z října 2016, když je už rok 2018.

 

Zpět

Anketa

Kolik máte půjček?

Celkový počet hlasů: 12

Články

Důležité informace, díky nimž můžete porovnat jednotlivé nabídky

Při rozhodování je nejrozumnější si nejdříve porovnat několik nabídek. Před tím, než smlouvu o úvěru podepíšete, musí vám jeho poskytovatel předložit formulář s názvem Standardní evropské informace o spotřebitelském úvěru (.pdf). Najdete v něm podrobný přehled podmínek vztahující se na kteroukoli úvěrovou smlouvu, jejíž uzavření zvažujete. Formulář obsahuje tyto informace:

  • hlavní charakteristiky smlouvy
  • celkovou výši úvěru a náklady na jeho splacení
  • roční procentní sazbu nákladů (RPSN, tj. procentuální číslo, které udává celkové náklady úvěru – zahrnuje úrokovou sazbu, provizi, daně a všechny další poplatky spojené s úvěrem)
  • počet, četnost a výši všech vašich splátek
  • sdělení o důležitých právních aspektech.

Díky těmto informacím můžete nabídky různých poskytovatelů úvěrů porovnat a zvolit si tu, která vám nejlépe vyhovuje. Pokud vám poskytovatel úvěru výše uvedený formulář nedal, můžete si jej vyžádat.

Zdroj: europa.eu (oficiální web Evropské unie)

 

Najdete nás na sítích...

    Pujcek.cz na YouTube.com     Pujcek.cz na Facebooku

    Pujcek.cz na Google Plus     Pujcek.cz na Twitter

Anketa

Půjčíte si online?

Celkový počet hlasů: 117

© 2012-2018 Všechna práva vyhrazena. Srovnání online půjček na Pujcek.cz. Provozovatel neposkytuje ani nezprostředkovává žádný z produktů. Vždy zkontrolujte aktuálnost přímo u poskytovatelů. Využíváme cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode